Wednesday, May 27th, 2020

वन राज्य मंत्री ने गंगा में प्रदूषण के बारे में दी जानकारी

आईएनवीसी ब्यूरो

नई दिल्ली.  पर्यावरण और वन राज्य मंत्री (स्वतंत्र प्रभार) जयराम रमेश ने कल राज्य सभा में बताया कि गंगा कार्य योजना (जीएपी) चरण 1, केन्द्रीय निधिकरण स्कीम के रूप में गंगा के पानी को स्वीकार्य स्तर तक सुधारने के लिए 1985 में शुरू की गयी थी । सीवेज का इंटर सेप्शन और दिशा परिवर्तन, सीवेज शोधन संयंत्रों की स्थापना, अल्प लागत शौचालय कार्य, शवदाहगृह आदि जैसे विभिन्न प्रदूषण उपशमन कार्य शुरू किए गए थे । गंगा कार्य योजना चरण - 2 को जिसमें गंगा के अतिरिक्त गंगा नदी की सहायक नदी यमुना, गोमती, दामोदर और महानंदा को भी शामिल किया गया था, 1983-1996 में चरणबध्द ढंग से मंजूरी दी गयी थी । गंगा कार्य योजना चरण 2 को दिसम्बर, 1996 में राष्ट्रीय नदी संरक्षण योजना (एनआरसीपी) में मिला दिया गया था । गंगा नदी के लिए 837.40 करोड़ रुपये व्यय किया गया है और योजना के दोनों चरणों के अंतर्गत 1025 मिलियन लीटर प्रतिदिन (एमएलडी) की सीवेज शोधन क्षमता विकसित की गयी है ।

 

          सुविख्यात संस्थानों जैसे, आईआईटी, कानपुर, भारत हैवी इलैक्ट्रिकल्स लिमिटेड, पटना विश्वविद्यालय आदि द्वारा की गयी जल गुणवत्ता मानीटरी से यह पता चलता है कि प्रमुख संकेतकों नामश: बायोकेमीकल ऑक्सीजन डिमांड (बीओडी) और डिलोल्वड ऑक्सीजन (डीओ) के संदर्भ में उत्तर प्रदेश में कन्नौज और वाराणसी के बीच के भाग को छोड़कर गंगा नदी की जल गुणवत्ता निर्धारित मानकों के अनुरूप है । तथापि, गंगा नदी के किनारे कई मॉनीटरिंग स्टेशनों पर फीकल कोलीफार्म्स का स्तर अधिकतम स्वीकार्य सीमा से अधिक होने की सूचना मिली है ।

          नदियों का संरक्षण केन्द्र और राज्य सरकारों का सतत और सामूहिक प्रयास है । नदी संरक्षण कार्यकलाप जैसे कि सीवेज प्रबंधन और निस्तारण के लिए नागरिक अवसंरचना विकसित करने हेतु अन्य केन्द्रीय तथा राज्य स्कीमों जैसे कि जवाहर लाल नेहरू नेशनल अर्बन रीन्यूअल मिशन, लघु और मध्यम शहरों के लिए अर्बन इंफ्रांस्ट्रक्चर डेवलपमेंट का भी कार्यान्वयन  किया जा रहा है ।  केन्द्र सरकार ने वर्ष 2009-10 के बजट में एनजीआरबीए के लिए 250 करोड़ रू0 आवंटित किए हैं । राज्यों से अत्यधिक प्रदूषण वाले और प्रमुख शहरों के लिए गंगा के संबंध में प्राथमिकता के आधार पर परियोजनाएं तैयार करने और जारी परियोजनाओं का कार्य त्वरित गति से निपटाने का अनुरोध किया गया है ।   

 

Comments

CAPTCHA code

Users Comment

Gainery, says on November 3, 2011, 7:13 PM

I'm writing to let you know of the incredible discovery our princess gained viewing yuor web blog. She came to find lots of issues, not to mention what it's like to have a wonderful teaching heart to make many others with ease gain knowledge of selected tortuous matters. You actually surpassed my expectations. I appreciate you for rendering these priceless, trusted, revealing and as well as unique tips on the topic to Emily.

Ailene Wipfli, says on March 21, 2011, 3:27 AM

I like this web site so much, saved to favorites .

carbon poker, says on March 14, 2011, 8:27 AM

Nice advice! Loyalty shouldn’t be underestimated. Too often, it’s taken for granted. In lengthy run, exhausting paintings doesn’t move unrewarded.

Rapidshare Search, says on January 13, 2011, 5:06 PM

So helpful and so useful post. Thanks for such informative post. Good job.

hostgator review, says on January 10, 2011, 2:23 AM

thanks !! very useful publish!

Christine Litster, says on December 28, 2010, 8:51 AM

You gave great points here. I made a research on the subject and found nearly all peoples will agree with your blog. What you need to do first is to do "cardio" - whether it's jogging, swimming, riding the bike, or an aerobics class, whatever.

Dirty CPA Review, says on December 22, 2010, 7:28 AM

Good Stuff, do you currently have a bebo profile?

breast implants prices, says on December 20, 2010, 8:11 PM

Nice, I am happy to find this good Web

Chastity Doughman, says on December 19, 2010, 2:45 PM

You got great honest points here. I done a search on the issue and learnt most peoples will agree with your blog. Bed bugs were right up there with unicorns or elves or other fanciful creatures that didn't actually exist.

breast implants prices, says on December 19, 2010, 11:19 AM

hey!,I like yourblog so much! share we discuss more about your writting on MSN? Looking forward to see you.

breast implant pictures, says on December 8, 2010, 6:59 AM

Happy to see this, I am happy to find this great Post

Lucila Girardot, says on December 6, 2010, 10:15 AM

Considerably, the article is in reality the sweetest on this notable topic. When designing your custom wedding dress, you have several options.

Amos Burdock, says on December 6, 2010, 3:40 AM

Happy to see this, I am happy to find this well Name

Marvin Hainey, says on December 3, 2010, 4:06 AM

hi!,I like yourwritting so much! share we communicate more about your post on Yahoo? Looking forward to see you.

Donnie Figgins, says on November 29, 2010, 9:27 PM

Good Job, I am happy to find this wondeful Web

HGH, says on November 27, 2010, 2:25 AM

In searching for sites related to web hosting and specifically comparison hosting linux plan web, your site came up.

Sammy Mangione, says on November 25, 2010, 5:04 PM

Wonderful illustrated information. I thank you about that. No doubt it will be very useful for my future projects. Would like to see some other posts on the same subject! If you had gestational diabetes, for example, you could start a new eating plan that is good for you and the baby and that can help you avoid this problem.

Crewneck Sweatshirts, says on November 14, 2010, 5:29 PM

Admiring the time and effort you put into your weblog and comprehensive info you provide! I'll bookmark your weblog and have my kids check up here frequently. Thumbs up!

Emmie Meer, says on November 14, 2010, 12:53 AM

Thanks for taking the time to discuss this,would you mind updating your blog with more information? It is extremely helpful for me.

Wilmer Tizon, says on November 13, 2010, 8:43 AM

Now you may still need to go on a healthy weight loss diet, even if you are happy with your body. In fact, you can imprint these visualizations into your brain while you work or surf the Internet, using the Mind Movies Subliminal Success Accelerator.

Daniela Stivason, says on November 12, 2010, 8:38 AM

I admire the valuable information you offer in your articles. I will bookmark your blog and have my children check up here often. I am quite sure they will learn lots of new stuff here than anybody else! Same holds true for Waikiki or fort Lauderdale.

Estefana Loendorf, says on November 11, 2010, 1:55 AM

Eating healthy foods and a healthy balanced diet such as the menus provided by strip that fat can have a rapid positive effect on weight loss. I am also not going to prescribe you any costly weight loss product to reduce your weight which is temporary.

Public Relations Seo, says on November 10, 2010, 11:24 AM

Hello. Great job. I did not expect this this week. This is a great story. Thanks!

Frida Grazier, says on November 9, 2010, 12:46 AM

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article. And there are lots of factors outside of the auto rental industry's control that affect their car rental rates too.

anime image search engines, says on November 5, 2010, 9:31 PM

Very informative post. Thanks for taking the time to share your view with us.

challenger ultralight aircraft for sale, says on October 30, 2010, 11:20 PM

I love what you guys are always up too. This kind of clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I've added you men to my blogroll, Cheers.

Camping Gear, says on October 30, 2010, 9:42 AM

I can see that you are an expert at your field! I am launching a website soon, and your information will be very useful for me.. Thanks for all your help and wishing you all the success in your business.

Aubrey Monterroza, says on October 29, 2010, 8:26 AM

amazing stuff thanx :)

Alica Fair, says on October 27, 2010, 10:11 AM

Those stores even hired cliques according to The Wall Street Journal.

Delcie Jakiela, says on October 25, 2010, 11:52 AM

Many of the points associated with this blog post are generally good nevertheless had me asking, did they really imply that? One thing I have got to point out is certainly your writing knowledge are very very good and I will be coming back again for any brand-new post you make, you may well have a new enthusiast. I book-marked your website for personal reference.

Phylicia Caffie, says on October 25, 2010, 2:39 AM

Happy to see this, I am happy to find this good Web

Conveyancing solicitors, says on October 21, 2010, 11:14 PM

I will visit your blog frequently for some latest post.

Clarice Ostroot, says on October 20, 2010, 6:45 AM

However thank you for this blog.I will are available back again.

chase online banking, says on October 18, 2010, 1:49 PM

I think that is an interesting point, it made me think a bit. Thanks for sparking my thinking cap. Sometimes I get so much in a rut that I just feel like a record.

ITalian LAnguage Courses, says on October 13, 2010, 1:23 AM

I prefer to take breaks throughout the day and browse by means of some blogs to determine what others are stating. This weblog appeared in my searches and I couldn't aid but clicking on it. I'm pleased I did due to the fact it had been a incredibly pleasant study.

plastic model airplanes, says on October 10, 2010, 7:09 PM

Should there be another persuasive post you can share next time, I’ll be surely waiting for it.

Tuan Myricks, says on October 9, 2010, 6:06 PM

Happy to see this, Your will be the bestin the world!!

cheap gsm cell phones, says on October 5, 2010, 10:57 PM

I have a slight problem here. I want to buy myself a new cell and can't make up my mind on which phone to select. First of all, i am considering the Samsung Blackjack i607, which my buddy has. It looks quite durable, and everything seemed alright, but i began looking at others. Now my largest dilemma is deciding between the Nokia 5070 and the Samsung B3310. Any suggestions?

Bartles998@gmail.com, says on September 16, 2010, 6:21 AM

Weebles wobble 3 times but they dont fall down

current news articles, says on September 15, 2010, 11:35 PM

Excellent blog! I genuinely love how it’s easy on my eyes as well as the information are well written. I am wondering how I might be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your rss feed which need to do the trick! Have a nice day!

Syrus, says on August 31, 2010, 10:24 AM

Your blog is loading MAD SLOW today, you should contact your host or something.

Dayna Hoberg, says on August 21, 2010, 11:17 AM

None of that is going to happen, therefore the two sides are never going to stop fighting unless and until one of them is forced to do so. Period, end of sentence, end of paragraph, end of story. They have, as we say in the law, "irreconcilable differences." Unfortunately, they cannot divorce nor divest, which is usually the remedy for same. So this will go on. Forever. It's not going to stop. Ever.

keyword research pro discount, says on August 3, 2010, 2:20 PM

I am glad I was able to find your post! I really appreciate the information! Would you mind terribly if I place a backlink from my site ?

Health insurance quotes, says on August 3, 2010, 7:56 AM

Great site!

SEO Strategy, says on July 28, 2010, 6:31 AM

I’ll be following your blog. =)

hannah montana fashion, says on July 10, 2010, 3:00 PM

Hi! Should I export your contents in Pdf file format? I desire it in my program.

free credit card numbers, says on July 8, 2010, 11:33 AM

will I give you credit? Might be this specific within creative commons?

Carolyn McCarthy, says on July 6, 2010, 2:05 AM

I absolutely love all the hard work that you've devoted to keeping this website here for your followers. I absolutely hope this remains for a very long while.

poker stars deposit, says on June 21, 2010, 12:36 PM

I am really looking forward to tomorrow’s article! I love to here your insides!

Beau Miazga, says on June 18, 2010, 11:46 PM

Great info for newcomers to decide which affiliate offers to promote to make maximum profits. I always learn a lot from your posts. Thanks.

Online Medications, says on June 5, 2010, 8:06 PM

Pretty insightful post. Never thought that it was this simple after all. I had spent a good deal of my time looking for someone to explain this subject clearly and you’re the only one that ever did that. Kudos to you! Keep it up