Sunday, October 20th, 2019
Close X

राहुल गांधी ने बसपा सुप्रीमों को दी खुली चुनौती , हाथ और हाथी की जंग का मैदान बना अम्बेडकरनगर

सुरेन्द्र  अग्निहोत्री,,

लखनऊ,, 

लखनऊ। हाथ और हाथी की जंग का मैदान बना अम्बेडकरनगर में कांग्रेसी सूरमा राहुल गांधी ने बसपा सुप्रीमों के गण में खुली चुनौती देते हुये बसपा सरकार पर जमकर हमला बोला अम्बेडकर नगर की राजनैतिक जमीन वैसे तो डॉ0 राममनोहर लोहिया की जन्म भूमि के रूप में पहचानी जाती है। लेकिन वशZ 1967 में इस भूमि से पहली बार हाथी ने निशान से चुनाव लड़ संसद में पहुंचे भारतीय रिपब्लिक  पार्टी के राम जी राम ने कांग्रेस को मात दी थी। लगता है कि इस बार बॉजी कांग्रेस के हाथ आती दिख रही है। इस जनपद के सभी पदों पर बसपा के कब्जा होने के बावजूद जिस तरह की भीड़ राहुल गॉधी को सुनने के लिये उमड़ी उससे लगा कि धर्म और जाति की राजनीति का दंस झेल रहा उत्तर प्रदेश में धर्म और जाति की राजनीति फेल हो गई है। यूपी में यूवाओं की राजनीति भविश्य की राजनीति बताते हुये कांग्रेस के राष्ट्रीय महासचिव एवं सांसद राहुल गांधी ने आज डॉ. भीमराव अम्बडेकर की जयन्ती पर प्रदेश की मायावती सरकार को कटघरे में खड़ा करते हुए कहा कि केन्द्र सरकार की विभिé योजनाओं के जरिए दी जा रही आर्थिक मदद लखनऊ तक तो पहुंचती है लेकिन उसके बाद जिलों और गांवों तक नहीं पहुंच पा रही है। उन्होंने कहा कि इससे गांव, गरीब और बेरोजगारों का भला नहीं हो रहा है। राहुल गांधी ने यहां कांग्रेस की 125वीं वर्षगांठ पर `जन चेतना यात्रा´ को हरी झण्डी दिखाने के बाद उपस्थित जनसभा को संबोधित करते हुए मनरेगा योजना को दुनिया की सबसे बड़ी रोजगारपरक योजना बताते हुए कहा कि इससे सबसे ज्यादा फायदा गरीबों और दलितों को होता है। उन्होंने कहा कि केन्द्र सरकार इस योजना के तहत हजारों करोड़ रुपए उत्तर प्रदेश सरकार को दे रही है लेकिन पता नहीं यह पैसा कहां जा रहा है। केन्द्र सरकार द्वारा उत्तर प्रदेश के साथ दोहरे मापदण्ड अपनाने के आरोपों का जवाब देते हुए उन्होंने कहा कि चाहे मनरेगा योजना हो अथवा बुन्देलखण्ड के विकास के लिए केन्द्र सरकार द्वारा हजारों करोड़ रुपए के पैकेज देने की बात हो, इस धनराशि का पैसा जमीन तक नहीं पहुंच पा रहा है। उन्होंने आश्चर्य जताते हुए कहा कि केन्द्र की यह धनराशि लखनऊ तक तो पहुंच जाती है लेकिन अम्बेडकर नगर तक यह पैसा नहीं पहुंच पा रहा है। राहुल गांधी ने कहा कि देश में पैसे की कमी नहीं है, गरीब को विकास की मुख्य धारा से कैसे जोड़ा जाए यह एक अहम सवाल है। राहुल ने कहा कि उत्तर प्रदेश में धर्म और जाति की राजनीति ने प्रदेश का बेड़ा गर्क कर दिया है और यही कारण है कि जो राज्य उत्तर प्रदेश से काफी पीछे थे, वे आगे निकल गए और उत्तर प्रदेश पीछे चला गया है। राहुल ने कांग्रेस विरोधी सभी दलों को गांव और गरीब विरोधी करार देते हुए कहा कि देश में दो विचारधाराओं की राजनीति चल रही है एक तरफ कांग्रेस की विचारधारा है जो गांव और गरीब को आगे बढ़ाने और उनकी शक्ति बढ़ाकर देश की उन्नति के लिए काम करती है जबकि अन्य दलों की राजनैतिक विचारधारा शहर की अलग और गांव की अलग है। उन्होंने उत्तर प्रदेश की मायावती सरकार पर हमला बोलते हुए इस सरकार को दलित और अंबेडकर विरोधी बताया। राहुल ने कहा कि मैं गांव में इसलिए जाता हूं कि देश की ताकत गांव और गरीबों मे बसती है जबकि इसका विरोध करने वालों का नज़रिया शायद कुछ अलग है। शिक्षा के अधिकार कानून के क्रियान्वयन को लेकर उत्तर प्रदेश सरकार द्वारा जताई जा रही आर्थिक मजबूरी का जवाब देते हुए उन्होंने कहा कि इस योजना से सबसे अधिक भला दलितों का ही होने वाला है और बसपा सरकार कहती है कि सरकार के पास पैसा नहीं है। बुन्देलखण्ड का उल्लेख करते हुए राहुल ने कहा कि हजारों करोड़ रुपए का पैकेज यहां के विकास के लिए केन्द्र सरकार द्वारा दिया गया पर जमीन तक नहीं पहुंचा। राहुल गांधी ने कहा कि उत्तर प्रदेश में अब धर्म और जाति की राजनीति को पीछे ढकेलकर कांग्रेस युवाओं को आगे लाकर `निर्माण´ की राजनीति करेगी और बेरोजगारी दूर करना हमारा पहला लक्ष्य होगा। उन्होंने कहा कि आने वाले समय में उत्तर प्रदेश की राजनीति अब इसी सवाल का जवाब तलाशने के आधार पर होगी। उन्होंने कहा कि जब हमने उत्तर प्रदेश में धीरे-धीरे सकारात्मक दृष्टिकोण के साथ काम करना शुरू किया तो यह कहा गया कि कांग्रेस कहीं नहीं है पर जब लोकसभा चुनाव परिणाम सामने आए तो लोग हैरान रह गए कि कांग्रेस को सबसे ज्यादा सीटें कैसे मिल गईं। राहुल ने कहा कि लोकसभा चुनाव में सफलता कांग्रेस को इसलिए मिली क्योंकि हमने सही सवाल जनता के बीच जाकर उठाए और इन सवालों को हम आगे भी उठाते रहेंगे। साथ ही उन्होंने कहा कि हम युवा शक्ति को साथ लेकर प्रदेश में रोजगार लायेंगे और विकास कार्य भी करके दिखायेंगे ताकि आने वाले समय में प्रदेश की राजनीति इन्हीं मुÌों के इर्दगिर्द बनी रहे। अंबेडकर जयन्ती के मौके पर आज राहुल गांधी ने कांग्रेस चेतना यात्रा का शुभारंभ भी किया। कांग्रेस के दस रथीयों में पी.एल. पूनिया, प्रवीण सिंह ऐरन, जगदिम्बका पाल, रणजीत सिंह जुदेव, प्रदीप माथुर, भोला पाण्डेय, राजेश पति त्रिपाठी, राजेन्द्र शर्मा, शेखर बहुगुणा, अब्दुल मन्नान को राहुल गॉधी ने कांग्रेस ध्वजा पताका सौप कर पूरे प्रदेश को मथने और गॉव-गॉव तक गरीब और बेसहारा लोगों तक कांग्रेस  बात पहुंचाने के लिये रवाना किया। यह यात्रा प्रदेश के दस अलग-अलग भागों से प्रदेश में घूमकर कांग्रेस के अतीत का इतिहास, उपलब्धियों और भावी योजनाओं को जन जन तक पहुंचायेगी। राहुल द्वारा आज शुरू की गई दस कांग्रेस चेतना यात्राओं के लिए अलग-अलग प्रभारी नियुक्त किए गए हैं जिनके नेतृत्व में गुरुवार से ये यात्राएं पूरे प्रदेश में शुरू हो जायेंगी। रैली स्थल पर मोहिसिन्हा किदवई, बेनी प्रसाद वर्मा, सलमान खुशीZद, जितेन्द्र प्रसाद, प्रदीप जैन आदित्य, आर.पी.एन. सिंह, डॉ0 रीता बहुगुणा जोशी आदि कांग्रेसी नेता तथा केन्द्रीय मन्त्री मौजूद थे। [caption id="attachment_11682" align="alignnone" width="610" caption="राहुल गांधी ने बसपा सुप्रीमों को दी खुली चुनौती , हाथ और हाथी की जंग का मैदान बना अम्बेडकरनगर"]राहुल गांधी ने बसपा सुप्रीमों को दी खुली चुनौती , हाथ और हाथी की जंग का मैदान बना अम्बेडकरनगर[/caption]

Comments

CAPTCHA code

Users Comment

http://ouryouthfuture.com/member.php?action=profile&uid=175877, says on April 12, 2012, 5:52 PM

[...]Sites of interest {we have|we've} a link to[...]... [...]usually posts some quite fascinating stuff like this. If you are new to this site[...]...

tag heuer sunglasses, says on December 6, 2011, 7:20 AM

Tiffany Sunglasses... [...]Writing about a subject like this can be really challenging. I'll examine your site within the long term.[...]...

Salt Lake City plastic surgery advertising, says on November 7, 2011, 4:55 AM

Who Are Real Plastic Surgery Experts... ...When you are aware what is your job you can be a lot more successful than when you have no knowledge....[...]...

Kartenquiz, says on October 5, 2011, 2:30 AM

Started Discussion on Reviews... It's a known truth that right skill is very useful when doing work for the first time and even more it if is important to us.[...]...

custom oil painting, says on October 4, 2011, 3:31 PM

Portraits of Famous People... [...]It's a known truth that right skill is very useful when doing something new and especially if it is something very important..[...]...

paintings from photo, says on October 3, 2011, 1:00 AM

Portraits of Famous People... [...]We are absolutely sure that skills come pretty handy when having no experience with some kind of work and even more it if is important to us...[...]...

1234test, says on September 14, 2011, 4:35 PM

Blogging About Living Cheaper... [...]The discussion started here that could be help full to readers[...]...

Tracey Nodland, says on May 15, 2011, 11:50 PM

Appreciating the time and effort you put into your blog and in depth information you provide. It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same out of date rehashed material. Great read! I've saved your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account.

Ted Parramore, says on April 18, 2011, 8:20 AM

Look at the questions below. After completing the program and gaining some experience, it can be much easier to go on to get an RN degree.

Harold, says on March 14, 2011, 5:41 AM

You made some great points there. I searched this topic and found out that many people will agree with your site. Best wishes, Harold.

scrapebox-autoapprove list, says on December 22, 2010, 6:46 AM

very good info keep up the work! thanx

television wall brackets, says on December 19, 2010, 7:30 AM

Can I reference this article from my website? I find myself at your site more and more regularly to the point where my stops here are more or less each day now! Thanks again for taking the time to put this up. I certainly enjoyed every bit of it.

Leonel Dreiling, says on December 19, 2010, 12:32 AM

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article. You are definitely not the first person to contact them and express your financial distress.

Nita M Lowey, says on December 8, 2010, 3:44 AM

I really love following your stories. It truly helps me get through my morning routine.

Berenice Manoni, says on December 4, 2010, 5:29 PM

some genuinely interesting details you have written.

Annabelle Jakobsen, says on December 4, 2010, 2:37 AM

Valuable thoughts and advices. I read your topic with great interest. That cobbling together mentioned earlier, goes like this.

mopokortti peli, says on December 3, 2010, 7:30 AM

I am glad to be a visitor of this sodding web blog ! , appreciate it for this rare info ! .

Shu Benfield, says on December 3, 2010, 2:05 AM

You made fantastic nice points here. I performed a search on the issue and discovered almost all peoples will agree with your blog. Even many modern hospitals employ acupuncture as an alternative form of treatment for such ailments as muscle injuries and bone, spine, shoulder and hip diseases, and as a means of anesthetic.

mopokortti jyväskylä, says on December 3, 2010, 1:02 AM

I view something truly special in this website .

mopokortti indriving, says on December 3, 2010, 12:20 AM

very interesting details you have observed , thankyou for putting up.

teeth whitening kits, says on December 2, 2010, 5:33 AM

I like this website so much, saved to my bookmarks .

how to get a guy back after a break up, says on December 1, 2010, 5:31 AM

Just wanna input on few general things, The website layout is perfect, the subject material is really excellent : D.

Get Your Husband Back, says on November 25, 2010, 8:50 AM

Appreciate it for helping out, excellent information.

Dalene Loyer, says on November 15, 2010, 1:14 AM

Sorry for the huge review, but I'm really loving the new Zune, and hope this, as well as the excellent reviews some other people have written, will help you decide if it's the right choice for you.

buy resveratrol, says on November 14, 2010, 11:10 PM

You ought to really think about working on growing this blog into a major authority in this market. You obviously have a grasp handle of the matters everyone is searching for on this site anyways and you could without a doubt even earn a buck or two off of some advertising. I would explore following recent topics and raising the amount of write ups you put up and I guarantee you’d begin seeing some amazing targeted traffic in the near future. Just a thought, good luck in whatever you do!

Yael Warschaw, says on November 14, 2010, 5:21 AM

Nice post . keep up the good work Running a book club can be great fun.

Katrice Bobowiec, says on November 9, 2010, 6:38 AM

Heard about this site from my friend. He pointed me here and told me I’d find what I need. He was right! I got all the questions I had, answered. Didn’t even take long to find it. Love the fact that you made it so easy for people like me. More power

Devin Dyals, says on November 8, 2010, 12:41 AM

Thanks so much for your downright page;this is the kind of thing that keeps me on track through my day. I have been searching around for this site after I heard about them from a buddy and was thrilled when I was able to find it after searching for awhile. Being a avid blogger, I’m cheerful to see others taking initivative and contributing to the community. Just wanted to comment to show my support for your page as it’s very encouraging, and many bloggers do not get acknowledgment they deserve. I am sure I’ll visit again and will spread the word to my friends.

paras pikavippi, says on October 16, 2010, 4:59 PM

Could you write another post about this subject simply because this article was a bit difficult to comprehend?

Michiko Eastin, says on October 11, 2010, 12:17 PM

Un blog muy interesante, me ha gustado mucho. Te sigo habitualmente

Bwin Liga, says on October 7, 2010, 10:10 PM

It's unusual for me to discover something on the internet that is as entertaining and intriguing as what you have got here. Your page is lovely, your graphics are outstanding, and what's more, you use reference that are relevant to what youre talking about. You're definitely one in a million, keep up the good work!

Burton Haynes, says on September 28, 2010, 2:17 PM

Weird but basically another 50 percent the post is opening up for me. Is this the internet website or my net browser. Should I restart my internet browser?

Accident Lawyers, says on September 25, 2010, 9:45 PM

Watch your words, to get a better chance for a favorable child custody arrangement. How do you calculate your fees.

Golf Clubs, says on September 14, 2010, 2:31 AM

In related news, Nike's new saying for Tiger Woods is Just do me.

migraine, says on September 7, 2010, 12:30 AM

Hoewel migraine op elke leeftijd voor het eerst kan optreden, begint dit type hoofdpijn meestal tussen de tien en veertig jaar. Bij de meeste mensen treedt

hypotheek, says on August 13, 2010, 6:55 PM

Hypotheken? Heel veel hypotheek informatie: verschillende hypotheekvormen, hypotheekrentes, nationale hypotheek garantie, hoe een hypotheek te vergelijken.

paid for online surveys, says on July 6, 2010, 10:07 AM

This is truly awesome Thanks for putting this online!

Gabrielle Giffords, says on July 6, 2010, 9:34 AM

This is definitely one of the most interesting blogs I've seen. It's so easy to get jaded, but there is honestly some nice stuff on the net, and I believe your blog is truly on the short list!

Diana L DeGette, says on July 6, 2010, 8:10 AM

This is absolutely epic! Thanks for putting this out there

Leigh Astacio, says on June 6, 2010, 6:05 AM

Thank you great article. get material with such detail. working on some research, and exactly.

Babara Okamoto, says on May 23, 2010, 10:04 PM

I acquiesce, I must not been on this webpage in a sustained time... in what way it was another contentment to last It is such an high-ranking topic and ignored past so numerous, even professionals. I recognition you to purloin making people more enlightened of credible issues.

Traffic Generator, says on April 21, 2010, 1:43 AM

Very nice information.

modmag.net, says on April 15, 2010, 9:04 PM

А я, наверное, именно таких слов ждал

vips-film.ru, says on April 15, 2010, 6:57 PM

Думается, если долго стараться, даже самую сложную мысль можно так подробно раскрыть.